עברית  English

הצלחה, כישלון ו"מחשבות מעכבות"- יתרון סמוי של דחיינות

ד"ר סני גורדון בר- PCC/MCIL, חוקרת אימון, פסיכולוגית קלינית ומדריכה לפסיכותרפיה

כולנו נהנים מהצלחה ולא רוצים להיכשל. אנשים מגיעים לאימון כדי לקדם הצלחה, ולהשיג מטרות אישיות, זוגיות או ארגוניות. פעמים רבות אנו עומדים מול עצמנו כשאנחנו פועלים הפוך להצהרתנו ולמטרתנו: מבטיחים לתרגל ודוחים זאת, רוצים להכין מצגת אך דוחים לרגע האחרון ומגיעים פחות מוכנים ממה שיכולנו, מבטיחים לעצמנו להתחיל לאכול בריא או לכתוב דף בספר כל יום ולא עושים, מי לא מכיר את "מניאנה".
 
אחת התופעות שמייצרת התנהלות לא אפקטיבית זו נקראת מחשבות מעכבות. מחשבות מעכבות ( Self-Handicapping Thoughts) תפקידן, על פי תיאוריית הערך העצמי SELF-WORTH THEORY(,(Covington & Beery, 1976 להגן על תחושת הערך העצמי מפני כישלון ותחושות ירידת ערך, בפרט בעיני אחרים.
חשיבה זו שבאה למנוע כישלון ותחושת כישלון, מפריעה לביצוע, ובאופן פרדוכסלי מייצרת כישלונות (Berglas & Jones, 1978). האסטרטגיה של מחשבות מעכבות אינה מאפיינת בהכרח רק אנשים הנמוכים בתחושת הערך העצמי אלא גם אנשים עם תחושת ערך עצמי גבוה. דרך ההתמודדות תהיה שונה אצל כל קבוצה, בעלי ערך עצמי גבוה ימנעו מלהראות מאמץ כאשר צופים בהם אך לבד הם יתרגלו על מנת לשפר את הביצועים שלהם. לעומתם, אנשים עם ערך עצמי נמוך יותר, יתרגלו כאשר צופים בהם וכשיהיו לבד ימנעו מתרגול.
 
דוגמאות לחשיבה מעכבת:
"הצלחתי להתכונן רק ברגע האחרון " (כמובן שיש כאן את האפשרות שאם לא הצלחתי זה כי עשיתי ברגע האחרון - מגן מתחושת כישלון וירידת ערך, אך אם הצלחתי אני גאון- מעלה ערך); "אולי לא ארגיש טוב ואז לא אלמד כמו שצריך" (זה לא אני זה הבריאות- מעביר אחריות ומכין להסבר לכישלון) " ;אני לא מאמין/מסוגל/רגיל ללמוד מסודר , או שיש לך את זה או שלא" (זה התורשה, האישיות, ההורים –לא אני); "אמרתי לך שזה לא ילך" (ידעתי, הכנתי אותי ואת כולם לכישלון זו לא הפתעה).
הקטגוריות של התנהגויות שאופייניות ל"מחשבות מעכבות":
1. דחיינות
2. האשמת הסביבה החיצונית באי הצלחה, הקטנת אחריות אישית – מוקד שליטה חיצוני.
3. ביטול של התמודדות ברגע האחרון- חרדה, תחושות גוף, סימפטומים גופניים.
4. חיפוש התמודדות פחות מאתגרת מרמתם ויכולתם.
5. הכנת הקרקע והסברים והצדקות לפני ואחרי .


אפשרויות ההתמודדות באימון, ושאלות אימוניות מתאימות:
ניתוק הקשר בין הביצוע לבין הערכה ומדידה חיצונית- מה ירגש אותך אם תצליח? בוא נדמיין שההתכוננות למבחן קוראת בדיוק כמו שתרצה עם תוצאות מיטביות כיצד זה מתרחש?
תפישת המשימה כאתגר מהנה ומשחקי, שעושה מעקף ולמחשבות המעכבות- במידה והיית "ילד משחק" כיצד המשימה הייתה הופכת למשחק? עם מי זה ייהפך להנאה?
התחברות למחשבות מקדמות יכולה להועיל בדיבור הפנימי- מה תגיד לעצמך שימשוך אותך לעשות זאת כל יום? איך תזכיר לעצמך? האם תרצה לייצר תמונה מרגשת על מסך הנייד שתתדלק אותך להתחיל כל יום מחדש?
אימון המעודד יצירת מטרות שמקורן במוטיבציה פנימית/ערכי ליבה - מה הערך המוביל עבור מה/ מה ירגש אותך?
שמשאיר את האחריות על התקדמות אצל המתאמן – מדוע מלכתחילה ניגשת למשימה זו?
כיוון זה מוציא את הרוח מהמפרשים של ספינת המגננות וההימנעות , ומעביר את ההגה ל"ספינת ההרפתקאות".

אימון אישי הוא תהליך למידה אישית המעצים אנשים למצות את הפוטנציאל האישי שלהם ולשפר משמעותית ולאורך זמן את הביצועים וההישגים האישיים והמקצועיים שלהם.

אין יעד או חלום גדול מידי!!
בכדי שתהליך האימון יצליח חייבים להתקיים מספר דברים: רצון והתמדה להשגת היעדים, מודעות לצורך לשנות את המצב הקיים וכמובן היכולת לקבל משוב.
מאמן אישי ומסיע למתאמן לזהות את החוזקות  שלו, לעצב ולמקד את השאיפות והרצונות שלו ולבנות תוכנית פעולה שתאפשר לו להוציא לפועל ולהגיע לביצועים והישגים יוצאי דופן ולאורך זמן

תוכניות האימון האישי הן מגוונות :
אימון העצמה אישי, אימון לשינוי קרירה, אימון למיקוד  תעסוקתי ,אימון זוגי, אימון  עסקי, אימון למנהיגות אישית, אימון קהילתי, אימון ללקויות למידה, אימון לאיכות חיים, אימון במצבי חולי ,אימון במצבי מעבר בחיים .

טלפון 03-5345393
1000 תווים